Friday, February 24, 2012

Tahun baru baby baru



Huhu, alhamdulillah saya da selamat bersalin second child with c-sec,

new experience 4 me yg tak pernah kena bedah sebelum ni....

16 aribulan aku da start bleeding...tapi tak rase sakit ape ape

...pergi ospital kena halau balik, sebab tiada apa apa bukaan dan tak sakit, scan baby dah ke bawah...oh tanda tanda mau melahirkan sudah hampir tiba

18 aribulan aku da start rase contraction yg separa sakit pagi subuh, huhu nak jalan pun tergeliat geliat...haha...pergi ospital sudah buka 3 cm, terus kena tahan wad dan satu hari tu aku menahan contraction sehingga esok pagi mengharap bila dok nak cek lagi ni...huhu..sakit tak sesakit contraction masa iqbal...

19 aribulan pagi tu dok cek bukaan da 6 cm, mmg aku da kena masuk labour room, tapi yg sedih nyer kepala nuha tak dapat rasa di bawah...last minute scan baby songsang, dok semua bergegas, buat aku, makin panik...contraction da semakin kerap...sakit die mmg best...berkerut kerut dahi aku menahan sakit....dok ckp aku kena operate sekarang...sedeynyer...sob sob

Dlm semua bergegas tu dok junior menerangkan semua risiko yang bakal aku hadapi, tranfusi darah la, darah kurang la, akak sanggup ker,sila tandatangan yer kak..aduhai sempat plak nak fikir semua tu ker...sign aje ler...sakit dah ni oiii....

Memandangkan akak makan da pagi tadi, kami memberikan akak bius separuh ye kak...takut masuk full akak tersedak...yer la dik ape ape jer la...

Aku operate pukul 12, sebelum tu aku da start dibogelkan.pakai topi kepala, masuk air,makan ubat putih rasenye mcm pelik,dimasukkan tiub kencing, dan proses menunggu tiba, dah penuh wayar, contraction plak makin kerap, haihh menendang aku kat atas katil tolak tu...haihhh..darah makin bnyak keluar,papa tengok muka aku sayu jer...dalam menunggu tu papa sempat baca alquran sebelah aku...tak pasti surah apa da...haha  yang aku tahu aku da tertido ....

Aku sedar aku dah kena tolak masuk dewan bedah, something dah dicucuk belakang badan aku, buat aku sesak nafas sekejap, nurse tepuk tepuk badan aku...huhu kaki da kebas, aku di baringkan,

Jarum pisau dikuis kat perut aku...oit sakit ler, dok tu ckp stop dulu, stop dulu die masih rasa sakit,lagi sekali dok buat selepas 2 minute, nape sakit lagi...huhu..ok terbalik kan katil tu..pergh berpusing aku kepala di bawah

Kali ketiga kuis lagi,kak akan rasa sakit kena cucuk sikit kak, sikit jer, yg lain after that dah tak rase lagi, akak jgn fikir sangat yer...dlm hati mcm mana tak pikir,aku belajar biologi, dan tahu mane ko potong part by part, macamana tak fikir, aku menangis lagi....

Pas tu aku rase perut aku kena tarik ,tekan ,korek ,ikat, tapi tak sakit ler, cuma sakit senak...dan aku tahu bb da keluar, dan aku dengar nurse tu tepuk tepuk bontot nuha, nangis nangis nurse tu ckp

oit...put in ketamin ...wheres the ketamin...tu yg aku dengar dlm dewan tu....pas tu aku hilang dalam mimpi wonderpet berlari lari bersama iqbal,...wonderpet wnderpet kami datang...huhuhu..aku sedar jer aku sebut wonderpet...misi tu gelakkan aku..

Pastu aku mengigil mcm aku dok dlm peti ais, dok balut aku dengan plastik panas, lama jugak aku berbalut,dan kaki aku tak leh gerak langsung kesan dari bius tak habis lagi....

Aku di bawa keluar, muka pertama aku nmpak,ialah papa,lega aku tengok muka papa, papa ikut sampai di wad, tolong angkat aku yg separuh paralized ni....dan tolong pakaikan baju aku, pad,kain dan selimutkan aku...huhu,pastu tetido balik

Aku sedar je nuha dah ade kat sebelah,hehehe,bertuah sungguh ko anak...ape yg susah benor la ko ni...huhu....alhamdulillah,muka aku mmg pucat habis,dok ckp aku turun bnyak sangat darah, dan diorang mmg panik dlm dewan tu, ya aku tau sebab aku dapat rasa badan aku banjir dengan air tapi tak pasti air apa....dan aku dimandikan dengan misi sebelum aku kena tolak keluar ke wad...

Hahahaha settle, pastu selamat menempuh sakit jahit pulak...sob sob sob...alhamdulillah semua selamat..pas ni aku rehat lama sikit kot,trauma rasanyer huhuh

Tu atas tu budak bertuah tu....hehe..

....nuha alya binti mohammad izhar

Published with Blogger-droid v2.0.4

5 comments:

Hunny said...

Wow.. full of experience..tahniah, taw ain. I'm so proud of u.. echechh. Ini anak mmg comel.. mcm ko jgk. mmg serupa cm iqbal, sekali cam kembar plak.

anairon said...

tahniah ain..syukur sumanya slamat ain..syukur sgt2..rindu mo jmpa sma ko ain..

Unknown said...

tahniah..walau macam2 hal nak lahirkan nuha...

Unknown said...

nurse tak tutupkan badan dgn kain ke? sy pun risau kalau kena operate nanti, mmg kena bogel ke?

Unknown said...

tutup..tapi sehelai jer...just tutup..yup operate mmg bogel...huhuhu